Fantazje i sonaty na flet i organy

Ledwie wybrzmiały dźwięki ostatniego czerwcowego koncertu Festiwalu Organowego im. Schlaga, a już zapraszamy na jego lipcową odsłonę. – To okazja, żeby wysłuchać ambitny, rzadko wykonywany repertuar w interpretacjach uznanych organistów – mówi dyrektor artystyczna Zuzanna Bator z Fundacji Dobrej Muzyki.

To również sposobność, żeby usłyszeć jak brzmią w Kościele Pokoju organy piszczałkowe firmy Schlag & Söhne z 1909 roku, charakteryzujące się nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi i miękkim brzmieniem. Festiwal promuje postać Christiana Schlaga, założyciela świdnickiej wytwórni, która na przełomie XIX i XX w. wyprodukowała ponad tysiąc wysokiej klasy instrumentów. Odbywa się od 2016 roku w dolnośląskich kościołach wyposażonych w te właśnie instrumenty, spośród których świdnickie organy wyróżniają się szczególnym rozmachem.

W piątek 7 lipca zagra na nich Tomasz Ploch, laureat I nagrody w kategorii solowej oraz II nagrody w kategorii „Koncert klawesynowy z orkiestrą” na Konkursie klawesynowym W. Landowskiej w Ruvo di Puglia we Włoszech (2018). Przy współpracy z Muzeum Górnośląskim i studio Ars Sonora nagrał solową płytę z muzyką organową śląskich kompozytorów ewangelickich „Wierzyć mię, Panie ucz…” (2016).

Organizuje cykliczne koncerty muzyki organowej i kameralnej w Katowicach i Bytomiu m. in. w ramach festiwali: „Jesienne Niedziele Organowe”, „Szopienicki Festiwal Muzyki Dawnej Wehikuł Baroku” oraz „Festiwal Muzyki Katolickiej w Świętym Duchu”.

W programie 7 lipca o g.18.30:
Adolf Hesse (1809-1863)
– Fantasia
– Chorał z Einleitung zu Tod Jesu von Graun
Louis Vierne (1870-1937)
– Preludium z I Symfonii Organowej
Cesar Franck (1822-1890)
– Preludium, fuga i wariacja h-moll
Jehan Alain (1911-1940)
– Choral Dorien
– Litanies
Alexandre Guilmant (1837-1911)
– Lamentation op. 45
Max Reger (1873-1916)
– Introdukcja i Passacaglia d-moll

Tydzień później, w piątek 14 lipca usłyszymy w Kościele Pokoju „Duo Consonantes” z Łodzi. Joanna Woszczyk-Garbacz prowadzi klasę fletu oraz zajęcia z kameralistyki w Akademii Muzycznej w Łodzi. Jest także flecistką w Filharmonii Łódzkiej. Laureatka wielu nagród, m.in. zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Zespołów Kameralnych w Paryżu (2005). Koncertuje solo oraz w „Duo Consonantes” z organistą Jakubem Garbaczem, wykładowcą w Akademii Muzycznej w Łodzi, członkiem Komisji Muzyki Kościelnej przy Kurii Metropolitalnej Łódzkiej, współzałożycielem Polskiego Wirtualnego Centrum Organowego www.organy.art.pl.

W programie 14 lipca o godz. 19:
Georg Friedrich Haendel (1685-1759)
– Sonata g-moll HWV 360
(części: Adagio – Andante – Adagio – Presto)
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
– Sonata organowa c-moll, op. 65 nr 2
Georg Philipp Telemann (1681-1767)
– Fantazja a-moll na flet solo TWV 40:3
(części: Grave – Vivace – Adagio – Allegro)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
– fragmenty z II Suity orkiestrowej h-moll, BWV 1067
(części: Polonaise – Menuet – Badinerie)
Cesar Franck (1822-1890)
– Preludium, fuga i wariacje h-moll (1921-1897)
Carl Philipp Emmanuel Bach (1714-1788)
– Sonata g-moll H.542.5
Mieczysław Surzyński (1866-1924)
– Improwizacje nt. polskiej pieśni kościelnej „Święty Boże” op. 38

 

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. Szczegóły: www.fundacjadobrejmuzyki.pl.

Print your tickets