Radykalne przestrzenie, muzyczne krajobrazy

Po fascynującym prologu z Franco Fagiolim w roli głównej odliczamy dni do kolejnych koncertów Festiwalu Bachowskiego. Jego główną sceną pozostaje Kościół Pokoju, gdzie festiwal narodził się prawie ćwierć wieku temu.

– To niesamowite miejsce pod wieloma względami. Oczywiście niesamowita architektura i poziom artyzmu, ale też niezwykle cenny w dzisiejszych czasach symbol ludzkiego dążenia do zgody, bo ten kościół został zbudowany w wyniku porozumienia po wojnie trzydziestoletniej. To są ważne rzeczy.

Ten kościół ma siłę przyciągania wszystkich ludzi wrażliwych – mówił niedawno na antenie radiowej Dwójki Jan Tomasz Adamus, twórca i dyrektor artystyczny festiwalu. Podkreślił, że rolą tego wydarzenia jest integrowanie, inspirowanie i pobudzanie wrażliwości. Tegoroczną edycję opatrzył mottem „Radykalne przestrzenie”, twierdząc, że Dolny Śląsk jest przestrzenią skomponowaną z różnych perspektyw i że to najbardziej ekscytująca przestrzeń w Europie.

Biskup Waldemar Pytel dodaje, że Dolny Śląsk przez wieki swojej wielowątkowej historii stał się miejscem spotkań, nie zawsze łatwych.

– Miejscem spotkań jest sam Kościół Pokoju: stworzony przez niemieckich ewangelików w państwie katolickich Habsburgów, dziś zaopiekowany przez Polaków, goszczący wszystkich niezależnie od konfesji i przekonań. Naszymi działaniami staramy się pokazywać, że różne punkty widzenia mogą wzbogacać, a nie być zarzewiem konfliktów – mówi biskup.

– Dolny Śląsk to bogactwo różnorodnych map i przestrzeni, a festiwal to bogactwo muzycznych krajobrazów, które wyczarują w tym roku znakomici muzycy – dodał.

Zapraszamy w lipcu do Kościoła Pokoju na jeszcze cztery festiwalowe koncerty.

Europa Galante to włoski zespół wykonujący głównie barokowy repertuar na instrumentach z epoki, założony i prowadzony przez skrzypka Fabia Biondiego. Występuje w najważniejszych salach koncertowych świata. Był wielokrotnie nagradzany i dwukrotnie nominowany do Grammy.

Po raz kolejny wystąpi, zawsze entuzjastycznie przyjmowany, zespół L’Arpeggiata, specjalizujący się w muzyce XVII w., głównie włoskiej. Jego założycielka, austriacka lutnistka Christina Pluhar, mówiła na łamach Polityki: – Ten repertuar mnie fascynuje, ponieważ daje muzykowi dużą wolność. Zapis muzyki nie określa precyzyjnie, jaka powinna być barwa instrumentów akompaniujących głosom, nie ma wskazówek dotyczących ozdobników, rytmu, rubato. Muzyka ta daje ogromne możliwości improwizacji.

Trzeci raz mamy zaszczyt gościć kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego, który został w tym roku laureatem prestiżowej nagrody Opus Klassik. Zwycięstwo, w kategorii „Śpiewak Roku”, zapewniła mu płyta „Farewells” nagrana z pianistą Michałem Bielem. To zbiór pieśni od Moniuszki, poprzez Karłowicza i Szymanowskiego, po współczesną twórczość Henryka Czyża. Fragmenty tej właśnie płyty obaj artyści wykonają w Świdnicy. Na finiszu czeka nas jeszcze Beethoven w wykonaniu Capelli Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa.

Tradycyjnie podczas nabożeństw kantatowych w Kościele Pokoju (niedziele 23 i 30 lipca) usłyszymy kantaty mistrza z Lipska. Mimo że festiwalowe koncerty to różne epoki i estetyki, to, jak podkreśla dyrektor, Bach pozostaje pretekstem i spoiwem tego wydarzenia.

Szczegóły: bach.pl


sobota 22.07. godz.18.00 Europa Galante Fabio Biondi
Arcangelo Corelli: Sonata skrzypcowa A-dur op. 5 nr 9
Antonio Vivaldi: Sonata skrzypcowa B-dur RV 34
Francesco Geminiani:Sonata skrzypcowa d-moll op. 4 nr 8
***
Giuseppe Tartini: Sonata skrzypcowa g-moll op. 1 nr 10 „Didone abbandonata”
Francesco Veracini: Ciaccona
Pietro Antonio Locatelli: Sonata skrzypcowa d-moll op. 6 nr 12

Fabio Biondi skrzypce / kierownictwo artystyczne

niedziela 23.07.

godz. 10.00
Nabożeństwo kantatowe BWV196-wstęp wolny

godz. 18.00
L’Arpeggiata Christina Pluhar
Audi Coelum

Heinrich Ignaz Franz von Biber: Verkündigung (Rosenkranzsonaten)
Anon (Włochy XVII w.): Ninna Nanna al bambin Giesù
Tarquinio Merula: Hor ch’è tempo di dormire
Salomone Rossi: Sonata in dialogo detta „la Viena”
Crato Bütner: Ich suchte des Nachts
Anon (Niemcy XVII w.): Chiaccona a 3
Girolamo Kapsberger: Toccata
Giovanni Legrenzi: Lumi, potete piangere
Maurizio Cazzati: Passacaglio
Ignazio Donati: O gloriosa Domina
Andrea Falconieri: La Benedetta
Maurizio Cazzati: Salve Regina
Pandolfo Mealli: La Vinciolina
Giovanni Felice Sances: Stabat Mater
Maurizio Cazzati: Ciaccona
Claudio Monteverdi: Laudate Dominum

Céline Scheen sopran

Doron Sherwin cynk
Jorge Jiménez Catherina Aglibut skrzypce
Rodney Prada viola da gamba
Dani Espasa pozytyw organowy

Christina Pluhar teorba / kierownictwo artystyczne

piątek 28.07. godz. 19.00
Jakub Józef Orliński Michał Biel
Johann Joseph Fux: Non t’amo per il ciel
Henry Purcell: Music for a while
Henry Purcell: Fairest Isle
Henry Purcell: Cold song
Henry Purcell: Strike the viol
Henryk Czyż: Pożegnanie
Henryk Czyż: Kochałem Panią
Henryk Czyż: Na wzgórzach Gruzji
Henryk Czyż: Ostatni raz
Mieczysław Karłowicz: Nie płacz nade mną
Mieczysław Karłowicz: Z Erotyków
Mieczysław Karłowicz: Mów do mnie jeszcze
Mieczysław Karłowicz: Przed nocą wieczną
Mieczysław Karłowicz: Na spokojnym, ciemnym morzu
Mieczysław Karłowicz: W wieczorną cieszę
Mieczysław Karłowicz: Zaczarowana królewna
Stanisław Moniuszko: Łza
Stanisław Moniuszko: Prząśniczka
Georg Friedrich Händel: Alleluia, Amen

Jakub Józef Orliński kontratenor
Michał Biel fortepian

sobota 29.07. godz. 19.00
Capella Cracoviensis
Ludwig van Beethoven: Septet Es-dur op. 20

niedziela 30.07. godz. 10.00
Nabożeństwo kantatowe BWV155-wstęp wolny

Print your tickets