Orliński – sacrum i profanum

– Jestem po raz pierwszy w tej pięknej świątyni, to dla mnie zaszczyt móc tutaj wystąpić – mówił światowej sławy śpiewak Jakub Józef Orliński w niedzielę wieczorem w Kościele Pokoju. Jego koncert był jednym z najbardziej oczekiwanych wydarzeń Festiwalu Bachowskiego, na którym wystąpił z Capellą Cracoviensis, kierowaną przez Jana Tomasza Adamusa.

Owacyjnie przywitany solista połączył w barokowym wnętrzu barokowe sacrum i profanum: rozpoczął od sakralnego, przejmującego „Stabat Mater” Vivaldiego, a zakończył „fajerwerkowymi” fragmentami oper Händla. Obdarzony nie tylko głosem wyjątkowej urody, ale też sceniczną charyzmą, uwiódł publiczność zgromadzoną w świdnickim kościele. – To jedno z takich miejsc, które bardzo inspiruje. Piękne, naprawdę piękne wnętrze – mówił po próbie. 30-letni kontratenor od kilku lat jest na fali sukcesu. Po zwycięstwie w konkursie Metropolitan Opera National Council Auditions w 2016 r. The New York Times napisał o nim: „Łączy piękno tonu z niezwykłą jednością, czystością i wyrównaniem koloru w zakresie całej skali jego głosu”. W 2018 r. ukazał się jego debiutancki album „Anima Sacra” z XVIII-wiecznymi ariami sakralnymi, o którym Dorota Szwarcman napisała: „Orliński zapragnął dać słuchaczom nie popis wirtuozerii, lecz przeżycie duchowe”.

Kolejny album „Facce d’amore” z ariami Händla, Cavalliego, Scarlattiego, Bononciniego, Contiego, Orlandiniego przyniósł mu nominację do Fryderyka w kategorii Najlepszy Album Polski Za Granicą. Magazyn Gramophone uznał, że to głos z wielką przyszłością i przyznał mu w ub. roku nagrodę dla najlepszego młodego artysty. W tym roku otrzymał Paszport Polityki w kategorii muzyka poważna. Występował m. in. w Carnegie Hall, a wykonanie na żywo „Vedrò con mio diletto” Vivaldiego na antenie France Musique zgromadziło ponad dwa miliony wyświetleń. Orliński jest także tancerzem breakdance (w tej dziedzinie też ma na koncie nagrody w konkursach tanecznych), występował również jako model i akrobata w kampaniach znanych marek. Niedzielny koncert z udziałem Orlińskiego był transmitowany przez radiową Dwójkę; w przerwie mogliśmy wysłuchać rozmowy z Janem Tomaszem Adamusem, dyrektorem artystycznym festiwalu.

O tegorocznej edycji dziennikarze Dwójki piszą: „W programie, jak u jego zarania, dominuje muzyka Johanna Sebastiana Bacha wykonywana w wyjątkowym wnętrzu Kościoła Pokoju. Ten, przez unikalną akustykę i atmosferę, już od niemal czterech wieków jest wyjątkowym źródłem inspiracji dla artystów, miejscem przyciągającym wielbicieli sztuki, ludzi wrażliwych. Miłośnicy twórczości lipskiego kantora ściągają tu z całego świata znajdując kontekst kulturowy wyjątkowo sprzyjający odbiorowi muzyki okresu baroku. Duża część oryginalnego wyposażenia Kościoła Pokoju pochodzi właśnie z czasów Bacha i jego wnętrza dają nam dużo lepszy wgląd w świat architektury otaczającej kompozytora niż najsławniejsze kościoły, w których służył. Te bowiem w II poł. XVIII w. i XIX w. zostały poddane tak daleko idącym przeróbkom, że w niczym już nie przypominają samych siebie sprzed trzech stuleci”.

Przypomnijmy, że większość koncertów XXI edycji festiwalu ma miejsce właśnie w Kościele Pokoju. Zapraszamy jeszcze na: 29 lipca, g.19, J.S. Bach, Das Wohltemperierte Klavier I/13-24, Marek Pilch – klawesyn (Kościół Pokoju i online) 31 lipca, g.20, J.S. Bach, 6 sonat na skrzypce i klawesyn, Robert Bachara – skrzypce, Marek Toporowski – klawesyn (Kościół Pokoju i online) 1 sierpnia, g.18, J.S. Bach, Koncert potrójny II Suita h-moll, Akademia Bachowska, Marcin Świątkiewicz (Kościół Pokoju i online) 2 sierpnia, g. 20, „Walcz o pieśń”, Simone Kermes – sopran, Daniel Heide – fortepian (Kościół Pokoju i online) 4 sierpnia, g. 19, J.S. Bach, Toccaty (1), Aleksander Mocek – klawesyn (Kościół Pokoju i online) 5 sierpnia, g. 19, J.S. Bach, Toccaty (2), Aleksander Mocek – klawesyn (Kościół Pokoju i online) 7 sierpnia, g.20, J.S. Bach, Clavier-Ubung II, Aleksander Mocek – klawesyn (Kościół Pokoju i online) 8 sierpnia, g.18, J.S. Bach, Kantaty, Vasa Consort, Marcin Szelest (Kościół Pokoju i online) 11 sierpnia, g. 19, J.S. Bach, Das Wohltemperierte Klavier II/1-12, Marek Pilch – klawesyn (Kościół Pokoju i online) 12 sierpnia, g. 19, J.S. Bach, Das Wohltemperierte Klavier II/13-24, Marek Pilch – klawesyn (Kościół Pokoju i online) 14 sierpnia, g. 20, J.S. Bach, Die Kunst der Fuge, Aleksander Mocek – klawesyn (Kościół Pokoju i online) 15 sierpnia, g. 18, J.S. Bach, IV Koncert brandenburski G-dur BWV 1049 (Kościół Pokoju i online)

Print your tickets

Translate »
Konserwacja Kościoła Pokoju w ŚwidnicyWpłać na zrzutkę!