„Dziękuję za możliwość występowania w tym niezwykłym miejscu”, mówiła Vivica Genaux na zakończenie recitalu w Kościele Pokoju, 23 lipca. Owacyjnie przyjęty występ słynnej amerykańskiej mezzosopranistki wypełniły utwory mistrzów baroku: Antonia Vivaldiego, Friedricha Händla, Arcangela Corellego i Nicola Antonia Porpory.
Wirtuozowskie arie były okazją do zademonstrowania niezwykłych możliwości wokalnych artystki specjalizującej się w muzyce baroku (nominację do Grammy przyniósł jej debiutancki album „Arias for Farinelli”). Towarzyszyli jej, prowadzeni przez Roberta Bacharę, znakomici muzycy z Capelli Cracoviensis, od lat związanej z festiwalem. Zagrali w składzie: skrzypce – Agnieszka Świątkowska, Maciej Czepielowski, Beata Nawrocka, Zofia Wojniakiewicz, Tomasz Góra, Jadwiga Czepielowska i Seojin Kim; altówka – Mariusz Grochowski i Jacek Dumanowski; wiolonczela – Teresa Kamińska i Konrad Górka; kontrabas – Rafał Gorczyński; teorba – Giulio Quirici; klawesyn – Marek Toporowski.
„W partyturach Händla i Vivaldiego emocje łączą się z wiarą w nieograniczone możliwości ludzkiego głosu zdolnego nie tylko do wyrażenia każdego niuansu uczucia, ale i zrealizowania najbłyskotliwszych pasaży, tryli i innych ozdobników. Nie ma aż tak wielu artystów zdolnych sprostać wszystkim tym wymagającym zadaniom, ale z całą pewnością należy do nich nadzwyczajna Vivica Genaux”, uważa Krzysztof Dix ze Świdnickiego Ośrodka Kultury.
Sobotni koncert w wypełnionym po brzegi kościele zainaugurował XXIII Festiwal Bachowski. Gości przywitali, trzymając wspólnie XVIII-wieczną batutę znalezioną za obrazem Lutra podczas prac konserwatorskich, prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska, dyrektorka Świdnickiego Ośrodka Kultury Anna Rudnicka, śpiewaczka Marzena Lubaszka i ks. bp Waldemar Pytel. – Dzięki Janowi Tomaszowi Adamusowi ten festiwal jest kwintesencją tego, co w muzyce najwartościowsze – podkreśliła pani prezydent. Biskup Waldemar Pytel nawiązał do motta tegorocznej edycji: „Tylko rzeczy sporne dają szansę”.
– Spór może prowadzić do konfliktów, co boleśnie pokazuje sytuacja w Ukrainie. Może jednak być także szansą. Kościół Pokoju, którego jubileusz 370-lecia będziemy obchodzić we wrześniu, powstał na zakończenie sporu, jaki ogarnął Europę w XVII wieku. Stał się szansą na budowanie tolerancji i pokoju, na tworzenie relacji, które łączą, a nie dzielą. Łączy także muzyka, a festiwal pokazuje, że Bóg, Bach i Kościół Pokoju to triada – dodał.
Sobotni koncert Viviki Genaux i Capelli Cracoviensis będzie retransmitowany we wtorek 26 lipca o godz. 19 na antenie radiowej Dwójki.