Po Festiwalu Bachowskim oraz po jubileuszu 370-lecia Kościół Pokoju nie przestaje rozbrzmiewać muzyką. W kilka jesiennych piątków zapraszamy na VII Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga.
To w Świdnicy działał przez większość swojego życia ten znakomity organmistrz, który w XIX w. założył tu cenioną fabrykę organów. Na świecie wciąż istnieje ponad tysiąc instrumentów, które tu powstały. W Kościele Pokoju znajduje się jego opus magnum: symfoniczne organy o 62. głosach.
– Wybór organmistrza na patrona festiwalu to zjawisko wyjątkowe na tle innych polskich wydarzeń – mówi Zuzanna Bator, dyrektor artystyczna festiwalu. – Podczas koncertów zabrzmi romantyczna muzyka organowa, muzyka współczesna, improwizacje oraz transkrypcje dzieł orkiestrowych, dzięki czemu słuchacze doświadczą całego wachlarza możliwości organów firmy Schlag&Söhne, instrumentu historycznego, a zarazem nowoczesnego.
Jesienna część festiwalu w Kościele Pokoju składa się (poza koncertem kameralnym w ramach jubileuszu parafii) z czterech recitali organowych polskich i zagranicznych muzyków. Festiwal organizują Fundacja Dobrej Muzyki i Kościół Pokoju w Świdnicy, mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Wstęp wolny, zapraszamy!
Program koncertów w Kościele Pokoju:
30.09.2022, g. 18:30-19:45
Arjen Leistra (Holandia) – organy
August Freyer (1801-1883) – Concert-Fantasie op. 1
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Liebster Jesu, wir sind hier BWV 730 731
– Chromatyczna fantazja i fuga in d BWV 903; arr. Max Reger
Ad Wammes (*1953) – Miroir (1989)
César Franck (1822-1890) – Interludium Symfoniczne “Rédemption”; transkrypcja organowa: Marcel Dupré
Max Reger (1873-1916) – Fantazja chorałowa “Wachet auf! Ruft uns die Stimme” op. 52/2
Arjen Leistra – studiował muzykę organową i kościelną w konserwatoriach w Rotterdamie i Hadze. W 1996 roku został laureatem drugiego miejsca na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Dublinie. Od 2008 r. jest organistą Grote of St. Janskerk w Schiedam. Jako organista tytularny miasta Schiedam opiekuje się zabytkowymi organami w Stedelijk Museum i Havenkerk.
14.10.2022, g. 18:30-19:45
Jean-Baptiste Monnot (Francja) – organy
César Franck (1822–1890) – Pièce héroïque
– Chorał nr 2
Louis Vierne (1870–1937) – Symphonie nr 2 op. 20 (Części: I. Allegro, II. Choral, III. Scherzo, IV. Cantabile, V. Final)
Jean-Baptiste Monnot – w wieku 18 lat zdobył pierwszą nagrodę na 4. Konkursie dla Młodych Organistów, przyznaną jednogłośnien. Jako solista regularnie koncertuje z zespołami kameralnymi i orkiestrami w ramach międzynarodowych festiwali muzycznych. W latach 2012-2016 uczył gry organowej w Konserwatorium Mantes-la-Jolie. Od 2015 roku jest organistą tytularnym kościoła St. Ouen w Rouen. Każdego lata prowadzi tam kursy mistrzowskie o zasięgu międzynarodowym.
21.10.2022, g. 18:30-19:45
Maciej Bator – organy
Max Reger (1873-1916)
– Zweite Sonate d-moll (Części: Improvisation, Invocation, Introduction und Fuge)
Maciej Bator (*1984) – Kurant – prapremiera
Thierry Escaich (*1965) – Trois Esquisses (pl. “Trzy szkice”)
Maciej Bator – polski organista, pedagog, doktor sztuki. Jest kantorem Kościoła Pokoju, nauczycielem, organistą liturgicznym i koncertowym. W roku 2020 był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura w Sieci”. Wspólnie z żoną Zuzanną nagrał dwie płyty z muzyką organową „Organy Bazyliki NMP w Bardzie” i „Anioły wracają do gry” w Kościele Pokoju w Świdnicy. Organizuje festiwale muzyczne oraz nowatorskie działania dydaktyczne.
28.10.2022, g. 18:30-19.45
Zuzanna Bator – organy
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Fantazja i fuga g-moll BWV BWV 542
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Sonata organowa D-dur nr 5
Johannes Brahms (1833-1897) – Preludium i fuga g-moll
Jehan Alain (1911-1940) – Fantasia nr 1
Richard Wagner (1813-1883) – Uwertura z Opery „Śpiewacy Norymberscy”; transkrypcja: H. Lemare /B. Haas
Max Reger (1873-1916) – Toccata i fuga d-moll op. 59
Stanisław Moniuszko (1819-1872) – Bajka – poemat Symfoniczny; transkrypcja: Zuzanna Bator.
Zuzanna Bator – polska organistka koncertująca, prezeska Fundacji Dobrej Muzyki, absolwentka Staatliche Musikhochschule w Stuttgarcie, w klasie organów prof. Bernharda Haasa. Koncertuje jako solistka, a także w duecie z mężem Maciejem, wykonując autorskie transkrypcje muzyki organowej i symfonicznej na 4 ręce i 4 nogi. W Świdnicy organizuje międzynarodowe festiwale organowe. Jest dyrektorką artystyczną Fundacji Dobrej Muzyki, w tym Międzynarodowego Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga.