– Kościół Pokoju jest kolebką festiwalu, dzięki któremu Świdnica jest znana daleko poza granicami kraju. To jeden z najsłynniejszych kościołów Europy, w którym dzieją się rzeczy magiczne – mówiła prezydent Beata Moskal-Słaniewska 27 lipca podczas inauguracji Festiwalu Bachowskiego.
Towarzyszący jej dyrektor artystyczny Jan Tomasz Adamus przyznał, że kościół jest nie tylko jednym z najważniejszych obiektów Starego Kontynentu, ale także symbolem pojednania.
– Pierwszego koncertu przed dziewiętnastu laty słuchało kilkanaście osób, a dziś trudno nam znaleźć miejsca dla wszystkich chętnych – przywitał melomanów bp Waldemar Pytel, trzymając w ręku XVIII-wieczną batutę znalezioną za obrazem Lutra w czasie konserwacji empory organowej.
W świątyni wypełnionej do ostatniej ławki zabrzmiała muzyka francuska w wykonaniu międzynarodowego zespołu Les Ambassadeurs specjalizującego się w baroku, założonego i prowadzonego przez flecistę Alexisa Kossenko. Przyciemnione światła podkreślały atmosferę utworów, szczególnie wyciszone „Leçons de ténèbres” M.-A. Charpentietra. Zachwycał zwłaszcza baryton Stephan MacLeod, profesor śpiewu z Haute Ecole de Musique w Lozannie, którego głos idealnie współbrzmiał z dźwiękami fletów, skrzypiec, teorby, violi da gamba i klawesynu.
O tym, jak znakomita jest akustyka kościoła, przekonaliśmy się także podczas nocnego koncertu organowego Macieja Batora oraz 29 lipca w czasie „Muzyki w liturgii”, luterańskiego nabożeństwa z udziałem Społecznego Chóru Festiwalowego pod dyrekcją Marty Monety i z kazaniem bpa Waldemara Pytla. „Modlitwa połączona ze śpiewem sprawiają, że nabożeństwo staje się doskonale”, przypomniał słowa Marcina Lutra. Festiwal rozpoczął się w kościele i tutaj się zakończy 4 sierpnia oratorium „Juda Machabeusz” Händla w wykonaniu Capelli Cracoviensis.
Wstęp na koncerty w Kościele Pokoju jest bezpłatny. Więcej informacji: www.bach.pl