Między Polską a Japonią

Setną rocznicę nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Japonią i Polską uświetnił 21 października wyjątkowy koncert w Kościele Pokoju. W „Modlitwie o pokój” wystąpiło 112. chórzystów i pięciu solistów pod dyrekcją Susumu Ueda.

Autor m.in. muzyki do hymnu Igrzysk Olimpijskich w Nagano, stworzył „Requiem Project Choir Japan” dla upamiętnienia trzęsienia ziemi w Kobe w 1995 roku, które pochłonęło blisko 6,5 tys. ofiar.

– W zamyśle kompozytora „Requiem” mogłoby być śpiewane przez tych, którzy przeżyli osobiście tę tragedię i tych, którzy walczyli o to, by przywrócić życie miastu, które obróciło się w ruiny. Różni się od tradycyjnej mszy żałobnej: dziesięć części to teksty mszalne, a cztery zawierają oryginalną lirykę. Druga połowa utworu jest coraz bardziej optymistyczna i kończy się hymnem nadziei. To utwór, w którym uratowani mogą doświadczyć rozpaczy po tych, których stracili, wyśpiewać swoje cierpienie, a po przeżyciu żałoby wejść na drogę otuchy i wiary – opowiada Maria Jajte, współorganizatorka koncertu.

Premiera „Requiem” odbyła się 17 stycznia 2010 roku, podczas koncertu pamięci ofiar trzęsienia ziemi, który co roku organizowany jest w Kobe.

 

Kompozycja wykonywana także w innych japońskich miastach, m.in. w Tokio, Hiroszimie, Nagasaki oraz w Pradze, Wiedniu, Watykanie, Asyżu i Florencji stała się nie tylko hołdem ofiarom klęsk żywiołowych i wojen, ale również modlitwą o pokój.

– Zaproponowałam japońskim muzykom kilka miejsc w Polsce. Bez wahania wybrali Kościół Pokoju, mimo że znają go tylko ze strony internetowej. Zachwycili się jego wyglądem i wielowiekową historią. Jestem przekonana, że kiedy przyjadą na plac Pokoju, ich zachwyt wzrośnie. Sama jestem od dawna pod wielkim wrażeniem tego obiektu i jego gospodarzy – mówi Maria Jajte. – To miejsce stworzone do takich koncertów. „Modlitwa o pokój” w Kościele Pokoju, trudno o lepsze połączenie.

Japońskim muzykom towarzyszył na organach Maciej Bator, kantor Kościoła Pokoju.  Dyrygował kierownik projektu Susumu Ueda oraz Yasunori Saiki i Kinzaburo Kudo. W programie znalazły się kompozycje Susumu Ueda: Tempus precationis, Missa Brevis, Stabat Mater.

Koncert rozpoczął się o godz. 18, wstęp był wolny. Japończycy wystąpili także w Warszawie i Krakowie.

fot. Dariusz Nowaczyński

Print your tickets