Zwolnić, dostrzec, zapamiętać

W Kościele Pokoju rozpocznie się i zakończy Bach Festival Świdnica – największy festiwal muzyki klasycznej na Dolnym Śląsku i jeden z największych w Polsce.

W prologu 19 czerwca kontratenor Jakub Józef Orliński z Capellą Cracoviensis i Janem Tomaszem Adamusem wykonali sceny z Orfeusza i Eurydyki Glucka przeplatane kwartetami XVIII wiecznego świdnickiego kompozytora Johanna Gottlieba Janitscha. – Prolog to była rozgrzewka, przyciągnięcie uwagi, nowy element, a poza tym Jakub to bardzo wzięty śpiewak i akurat w czerwcu miał czas – wyjaśnia Jan Tomasz Adamus, dyrektor artystyczny i twórca festiwalu.

Podczas inauguracji 30 lipca w Kościele Pokoju zabrzmią kantaty i motety Bacha oraz kompozycje innych niemieckich twórców baroku, w wykonaniu młodych artystów z Akademii Bachowskiej prowadzonej przez Andreasa Arenda. Kolejnego dnia sopranista Samuela Mariño zaśpiewa arie Mozarta (również z Capellą Cracoviensis i J.T. Adamusem).

W niedzielę 1 sierpnia spotkanie dwóch światów: madrygały Monteverdiego i luterańska msza g-moll Bacha w wykonaniu połączonych sił zespołu La Risonanza i Akademii Bachowskiej dyrygowanych przez Fabia Bonizzoniego.

W tygodniu trzy recitale: Jorge Jiméneza (skrzypce), Marcina Świątkiewicza (klawesyn) i Matteo Messoriego (klawesyn) oraz kameralny koncert Zróbmy sobie Paryż z kompozycjami m.in. Marais, Couperina i Rameau.

W sobotę 7 sierpnia usłyszymy francuskie kantaty śpiewane przez Sophie Junker. W finale zapraszamy na międzynarodową grupę l’Arpeggiata, entuzjastycznie przyjętą u nas przed dwoma laty. Muzyków oraz Annę Dego i Vincenzo Capezzuto usłyszymy w programie Alla Napoletana z neapolitańskimi tarantelami i muzyką tradycyjną.

Tegoroczny festiwal to, wraz z wydarzeniami powiązanymi poprzez współpracę z Capellą Cracoviensis, ponad czterdzieści koncertów.

– Proponuję być na czymkolwiek i rozejrzeć się dookoła. Zwolnić, dostrzec konteksty, zapamiętać zapach miejsc. Dla mnie ten festiwal jest bardzo osobistą opowieścią i próbą zachowania pewnej ciągłości kulturowej. Stoi na ramionach poprzedników-gigantów i dzięki ich dziełom, ich dokonaniom – uważa Jan Tomasz Adamus. – Jego oddziaływanie społeczne jest gigantyczne i z tego powodu jest to być może najnowocześniejszy festiwal w naszej części Europy.

– Mamy wspaniałą publiczność i ten rodzaj pozycji, na którym nam najbardziej zależy; działa renoma festiwalu, a nie takiego, czy innego koncertu czy wykonawcy. Dla wielu ludzi w okresie lata stał się realnie ich „trzecim miejscem”, w którym chcą być oprócz domu i pracy. To oaza dla ludzi wrażliwych – dodaje dyrektor artystyczny, który tegoroczną edycję opatrzył mottem „Pragnij przemiany”: – Powinniśmy wiele zmieniać: punkt widzenia, styl życia, patrzenie na świat. Inaczej zgnijemy. Nie zginiemy, ale zgnijemy. Instrumentem zmiany jest sztuka, ponieważ inspiruje i podpowiada, że można inaczej.

Zdaniem dyrektora Kościół Pokoju to najbardziej niepowtarzalny zabytek Europy i oczywiste serce festiwalu, gdzie rozbrzmiewa większość koncertów i nabożeństwa kantatowe. – Kościół został wprawdzie wpisany na listę UNESCO, ale to tylko metka, rodzaj pierwszego kroku. Teraz należy kreatywnie i w pełni wykorzystać  ten potencjał. Chciałbym, żeby jego wyjątkowość została nie tylko dostrzeżona, ale żeby za tym poszły określone decyzje – mówi.

Tradycją festiwalu są także wydarzenia w miejscach nieoczywistych. W Świdnickiej Fabryce Urządzeń Przemysłowych odbędzie się polska premiera opery Comfort Starving, w reżyserii Krystiana Lady. To monodram na śpiewaka (tenor Petr Nekoranec) i fortepian (William Kelley) napisany przez brytyjskiego kompozytora Iaina Bella, który na podstawie własnych doświadczeń opowiada o przemilczanym problemie anoreksji u chłopców i młodych mężczyzn.

Jak zawsze festiwalowi towarzyszą i liczne działania w regionie (Bach Ultra Trails, śniadania na trawie, pikniki romantyczne i inne), m.in. w Żarowie, Zastrużu, Walimiu, Olszyńcu, Michałkowej, Niedźwiedzicy, Zamku Grodno, Łagiewnikach, Glinnie, Świątnikach, Pożarzysku, Piławie Górnej. XXII edycja Bach Festival Świdnica potrwa od 30 lipca do 8 sierpnia. – Wciąż będziemy w reżimie sanitarnym, z wykorzystaniem 75 procent miejsc – mówi Krzysztof Dix ze Świdnickiego Ośrodka Kultury, który jest głównym organizatorem widowni. Wejściówki: bilety.sok.com.pl. Szczegóły: bach.pl.

Poniżej wszystkie zaprezentowane koncerty odbędą się w Kościele Pokoju:

30 VII piątek 19:00 Akademia Bachowska Andreas Arend
31 VII sobota 19:00 Samuel Mariño Capella Cracoviensis Jan Tomasz Adamus
1 VIII niedziela 10:00 nabożeństwo kantatowe / 19:00 La Risonanza & Akademia Bachowska Fabio Bonizzoni
2 VIII poniedziałek 19:00 recital Jorge Jimenez skrzypce
3 VIII wtorek 19:00 recital Marcin Świątkiewicz
4 VIII środa 19:00 recital Matteo Messori
5 VIII czwartek 19:00 Zróbmy sobie Paryż
7 VIII sobota 19:00 Sophie Junker
8 VIII niedziela 10:00 nabożeństwo kantatowe / 19:00  l’Arpeggiata

Print your tickets