Od arii po kantaty

Kościół Pokoju jak klamra spina tegoroczny Festiwal Bachowski: otwiera go barokowymi operami, zamyka kantatami Bacha. Zainauguruje go Vivica Genaux, Amerykanka urodzona na Alasce, która przerwała studiowanie genetyki, żeby rozwinąć karierę śpiewaczki.

Uznanie i nominację do Grammy przyniósł jej debiutancki album „Arias for Farinelli” , z utworami pisanymi dla najsłynniejszego kastrata XVIII wieku. Wyspecjalizowała się w muzyce barokowej, występowała w najbardziej prestiżowych salach, m.in. Metropolitan Opera w Nowym Jorku i Wiener Staatsoper. Słynna mezzosopranistka zaśpiewa 23 lipca w Kościele Pokoju wirtuozowskie arie wraz z Capellą Cracoviensis prowadzoną przez skrzypka Roberta Bacharę. Dzień później usłyszymy inną gwiazdę festiwalu Viktorię Mullovą. O rosyjskiej skrzypaczce było głośno w 1983 r., kiedy podczas tourneé w Finlandii uciekła na Zachód. Ceniona za wyjątkowy kunszt zwyciężczyni międzynarodowych konkursów, współpracowała m.in. z berlińskimi filharmonikami i innymi znakomitymi orkiestrami. W Kościele Pokoju zagra sonaty Schuberta na skrzypcach Giovanniego Battisty Guadagniniego, XVIII-wiecznego lutnika, uważanego za jednego z najwybitniejszych rzemieślników instrumentów smyczkowych w historii.

Tradycyjnie zapraszamy do Kościoła Pokoju także na kantaty patrona festiwalu, w niedziele 24 i 30 lipca.

Nasz kościół będzie centralnym miejscem festiwalu, ale niektóre z wydarzeń usłyszymy również w świdnickiej katedrze, w kościołach w Walimiu, Pożarzysku, Sobótce, Glinnie i Olszyńcu, w klasztorze w Łagiewnikach, winnicy w Bagieńcu, pałacu w Piławie Górnej, na dworcu w Żarowie, w Świdnickiej Fabryce Urządzeń Przemysłowych. W parku w Świdnicy śpiewacy Capelli Cracoviensis wystąpią w plenerowym spektaklu „Naturzyści” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego zainspirowanym „Lieder im Freien zu singen” Mendelssohna. Festiwalowi towarzyszą śniadania na trawie i pikniki.

Motto obecnej edycji: „Tylko rzeczy sporne dają szanse”. – Czyli te, które mogą być różnie rozumiane, co do których jest największa różnica zdań.

Na przykład chodnik nie daje szansy. Bo jest bezsporny. Ale ludzie bardzo chcą go mieć i stopniowo sami stają się chodnikiem. Patrzysz na człowieka i widzisz chodnik. Lub trawnik. Lub na przykład aluminiowe felgi. Chodnik, trawnik i przeróżne przedmioty użytkowe są potrzebne, ale kluczowe są rzeczy sporne, te nieoczywiste. Dlatego festiwal. Jako uskrzydlające doświadczenie wolności, piękna i radość życia. Festiwal jako drugi dom, w bezcennym kontekście i krajobrazie kulturowym. Dom, za którym się tęskni – opowiada Jan Tomasz Adamus, dyrektor artystyczny i twórca tego największego festiwalu muzyki klasycznej na Dolnym Śląsku.

Jego myśl rozwija Jacek Zygmunt, autor oprawy graficznej wydarzenia: – Stajemy się całością poprzez przeciwieństwa. Festiwalowy plakat pokazuje harmonię przeciwności, które dopiero po czasie przynoszą głębszą myśl, do czego były one potrzebne.

XXIII Festiwal Bachowski potrwa w Świdnicy i okolicach od 22 do 31 lipca. Wejściówki, bilety i karty VIP są dostępne od 6 czerwca na stronie bilety.sok.com.pl oraz w kasach Świdnickiego Ośrodka Kultury i Galerii Fotografii. Szczegóły: bach.pl.

Print your tickets