Zbliżający się Festiwal Bachowski to nie tylko koncerty, ale również dwa nabożeństwa kantatowe, na początek i na zakończenie festiwalu. – Zależy nam, żeby przybliżyć słuchaczom historię kantat kościelnych Bacha, który stworzył ich ponad 200 i doprowadził tę formę muzyczną do mistrzostwa –opowiada ks. bp Waldemar Pytel.
W niedzielę 21 lipca o g. 10 poprowadzi w Kościele Pokoju nabożeństwo, na którym ewangelia i kazanie będą odnosiły się do Nun komm, der Heiden Heiland BWV 61(– kantaty, którą Bach stworzył na pierwszą niedzielę Adwentu. Pierwszy raz została wykonana 2 grudnia 1714 roku w kaplicy pałacowej w Weimarze, gdzie kompozytor pełnił funkcję koncertmistrza na dworze książęcym. Autor tekstu, Erdmann Neumeister, nawiązuje do Objawienia św. Jana: „Oto stoję u drzwi i kołaczę, jeśli ktoś usłyszy głos mój i otworzy drzwi, wstąpię do niego i będę z nim wieczerzał, a on ze mną”.
– To poruszające słowa, wieloznaczny motyw otwarcia, o którym będę szerzej opowiadał – mówi biskup. – Frekwencja na nabożeństwach kantatowych świadczy, że cieszą się one rosnącym zainteresowaniem – dodaje. Oprawę muzyczną zapewni Akademia Bachowska w składzie:
Joanna Zaucha sopran
Matylda Staśto alt
Zbigniew Malak tenor
Sebastian Szumski bas
Agnieszka Świątkowska Seojin Kim skrzypce
Jacek Dumanowski Dymitr Olszewski altówka
Konrad Górka wiolonczela
Marek Toporowski organy / kierownictwo muzyczne
O tym, jak muzyka i słowa dopełniają się, przekonamy się ponownie w Kościele Pokoju w niedzielę 28 lipca o g.10, na kolejnym nabożeństwie kantatowym, które poprowadzi ks. Paweł Meler. Motywem przewodnim będzie kantata Wer mich liebet, der wird mein Wort halten BWV 59. Wystąpi Akademia Bachowska:
Antonina Ruda sopran
Ewa Zeuner alt
Jonas Finger tenor
Sebastian Szumski bas
Gilles Vanssons obój
Tomasz Wesołowski fagot
Marian Magiera Paweł Gajewski trąbka
Tomasz Sobaniec kotły
Agnieszka Świątkowska Seojin Kim skrzypce
Natalia Reichert altówka
Monika Hartmann wiolonczela
Anna Bator kontrabas
Marcin Świątkiewicz klawesyn/kierownictwo muzyczne