Festiwal Bachowski Świdnica 2025: smakowicie i zmysłowo

„W ścisłych formach kryje się tajemnicze piękno” – motyw przewodni tegorocznego Festiwalu Bachowskiego precyzuje Jan Tomasz Adamus, dyrektor naczelny i artystyczny wydarzenia: „Im bardziej wyraźny i sztywny jest kontur, tym doskonalsze jest dzieło sztuki. (…) Piękno trzeba zorganizować, żeby było smakowite, żeby było zmysłowe”.

26. edycja festiwalu to kolejna sposobność, żeby zmysły nasycić. Festiwal powraca do Kościoła Pokoju z 9 koncertami prawdziwych gwiazd muzyki dawnej i dwoma nabożeństwami kantatowymi. Zainauguruje go występ francuskiego kameralnego zespołu Nevermind z Jeanem Rondeau przy klawesynie, który zagra napisane dla Paryża utwory Georga Philippa Telemanna i współczesnego mu mało znanego francuskiego kompozytora Jeana-Baptiste Quentina. Inni Francuzi, skrzypek Théotime Langlois de Swarte i klawesynista Justin Taylor, wystąpią z recitalem poświęconym muzyce braci Francoeur w kontekście ich epoki. Ci sami artyści, z przyjaciółmi z zespołu Le Consort, wystąpią również w programie z muzyką angielską XVII i XVIII wieku, także z utworami tajemniczej kompozytorki podpisującej się pseudonimem „Miss Philarmonica”.

– Do Kościoła Pokoju powróci uwielbiany przez festiwalową publiczność wenezuelski sopranista Samuel Mariño, który wraz z Capellą Cracoviensis znów da popis niezwykłej wokalnej wirtuozerii. Po raz pierwszy pojawi się w Świdnicy legendarny tenor Rolando Villazón, to epokowy festiwalowy debiut. Towarzyszyć mu będzie Capella Cracoviensis, a zaśpiewa on arie z oper Monteverdiego, Händla i Mozarta. Do Kościoła Pokoju powróci popularna L’Arpeggiata ze swoją charyzmatyczną szefową, teorbistką Christiną Pluhar, będzie to ostatni akcent festiwalu w sierpniu – opowiada Krzysztof Diks ze Świdnickiego Ośrodka Kultury.

Na wyjątkowy epilog zapraszamy miesiąc później: drugiego września Jakub Józef Orliński, najbardziej rozpoznawalny polski śpiewak operowy na świecie wystąpi wraz z pianistą Michałem Bielem. Kontratenor zawita do nas po raz czwarty. – Na pewno jest to jedno z takich miejsc, które bardzo inspiruje – mówił o Kościele Pokoju podczas jednego z występów.

W ramach festiwalu zapraszamy również na koncerty Akademii Bachowskiej, a także na tradycyjne nabożeństwa kantowe, podczas których muzycy Akademii Bachowskiej wykonują wybraną kantatę Bacha — jej temat staje się jednocześnie przedmiotem głoszonego kazania (niedziele 27 lipca i 3 sierpnia o godz. 10).

Innych koncertów posłuchać będzie można w katedrze świdnickiej, a także w regionie, m.in. w Pożarzysku, Zastrużu, Michałkowej, Walimiu, Żarowie, Jugowicach, Olszyńcu, Olesznej, Bagieńcu, Piławie Górnej i Jedlinie Zdroju.


Karnety w cenie 550 zł dostępne są od 7 kwietnia na stronie bilety.sok.com.pl i w kasach Świdnickiego Ośrodka Kultury. Karnety te obejmują koncerty w Świdnicy w dniach 25.07-3.08.2025 (bez koncertu epilogu 2.09 J.J. Orlińskiego i M. Biela); bilety na poszczególne koncerty dostępne będą od maja. Współorganizatorem festiwalu jest parafia ewangelicko-augsburska. Szczegółowy program: bach.pl


Koncerty w Kościele Pokoju

piątek 25.07 g. 19:00
Nevermind · Telemann Quentin

sobota 26.07 g. 19:00
Théotime Langlois de Swarte & Justin Taylor

niedziela 27.07 g. 10:00
nabożeństwo kantatowe · Akademia Bachowska

niedziela 27.07 g.18:00
Le Consort · Purcell Matteis Geminiani

wtorek 29.07 g. 19:00
Akademia Bachowska · kantata 150

środa 30.07 g. 19:00
Samuel Mariño & Capella Cracoviensis

piątek 01.08 g. 19:00
Akademia Bachowska · kantata 131

sobota 02.08 g. 19:00
Rolando Villazón & Capella Cracoviensis

niedziela 03.08 g. 10:00
nabożeństwo kantatowe · Akademia Bachowska

niedziela 03.08 g. 20:00
L’Arpeggiata & Christina Pluhar

wtorek 02.09 g. 19:00
Jakub Józef Orliński & Michał Biel

Print your tickets